Hackere går nå etter ansatte som jobber hjemmefra

Koronaviruset har sørget for mange endringer i samfunnet vårt, og en av disse er at mange flere jobber hjemmefra. Stadig flere bedrifter har ansatte med hjemmekontor, og selv om dette gjør at bedriften kan holdes i gang bidrar det også til at hackere ser sitt snitt til å drive med svindel.

Ulike typer svindel

Økokrim er blant de som har gått ut og advart mot nettopp en økning i nettkriminalitet. Det er spesielt e-poster med ukjent avsende samt såkalte CEO-bedragerier det advares mot. Den første varianten inneholder gjerne en anmodning til å klikke på lenker og vedlegg. Gjør vi dette får hackeren fri tilgang til PC-en og systemene vi har der.

Den andre varianten er e-poster som ser ut som om de er sendt fra daglig leder. Her bes det gjerne om at vedkommende som få e-posten skal overføre penger.

Det aller viktigste du kan gjøre for å hindre at svindlere kommer seg inn i datasystemene til jobben din gjennom deg er å la være å åpne ukjente e-poster og generelt være kritisk til det som kommer i innboksen.

Ekspertene advarer også mot phising-kampanjer som utnytter folks frykt for dagens situasjon med covid-19. Dette er e-poster som ser ut som om de inneholder viktig informasjon til deg i denne spesielle tiden, men der du må klikke på medfølgende lenker eller vedlegg for å komme til denne informasjonen.

Les også:  – Laksedødeligheten kan løses

Konsekvensene av en vellykket svindel

Hvert eneste år er det stadig flere norske bedrifter som anmelder datasvindel. Antagelig vil det bli enda flere i år. Det er også viktig å være oppmerksom på at mange bedrifter aldri oppdager at de har blitt utsatt for datasvindel. Dette kan skje i de tilfeller der svindlerne ikke er ute etter penger, men er på jakt etter personlig informasjon, forretningshemmeligheter eller annet som kan selges videre til tredjeparter for penger.

Å bli utsatt for svindel kan medføre store økonomiske tap, det kan bli problemer med å opprettholde daglig drift og det vil koste penger å få alle systemer tilbake til der de var. Det kan bli vanskelig å overleve som bedrift dersom viktige ting som ordreinformasjon, produktutvikling og immateriell eiendom skulle forsvinne. Det beste rådet her er å ta sikkerhetskopier og lagre disse på en sikker måte.

Slik beskytter du deg mot datasvindlere

Det første gode rådet vi har til deg er å sørge for å beskytte routeren din med et passord. På noen routere er det mulig å legge opp til to forskjellige nettverk. På den måten kan du skille det nettverket du bruker privat fra det du bruker på jobb med ulike passord.

Les også:  1,8 millioner til Trainee Nordland

Du kan også installere en VPN (https://nordvpn.com/no/what-is-a-vpn/). Dette vil skjule IP-adressen din og sørge for at datasvindlerne ikke finner deg. Videre bør du ikke bruke samme PC for jobb og privat. Du vil mest sannsynlig ha fått utlevert en PC fra jobben, og da er det smart å bruke denne til alt som har med jobb å gjøre. Denne PC-en vil inneholde alle de sikkerhetssystemene IT-avdelingen på arbeidsplassen din mener er nødvendige, og dermed er du tryggere.

Bruk trygge plattformer for videokonferanser

Selv om du har hjemmekontor betyr ikke det nødvendigvis at du ikke har kontakt med kolleger i inn- og utland. Da er det viktig å velge en trygg og sikker plattform, slik at du unngår at hackere får tilgang.

Veldig mange bruker plattformen Zoom når de skal ha videokonferanser eller holde kurs på nettet. I det siste har denne plattformen fått et litt dårlig rykte, da det viser seg at den har lekket informasjon til tredjeparter. I tillegg er det flere brukere som opplyser at de har blitt hacket.

Les også:  Slik får du gode skiopplevelser i påskefjellet

Du bør derfor velge plattform med omhu, og gjøre litt forhåndsundersøkelser før du bestemmer deg. Sørg for at den du velger har gode sikkerhetsrutiner og at de ikke lagrer personlig informasjon.

Oppsummering

Verden blir mer og mer digital, og vi må alltid være på vakt når det kommer til datasvindlere. Dette gjelder også spesielt i den tiden vi er inne i nå, da spredningen av koronaviruset har sørget for at flere enn vanlig jobber hjemmefra. Vær bevisst og ta sikkerhetsforanstaltninger som innstallering av VPN, ikke bruke samme PC privat som på jobb og sørg for at routeren er beskyttet av passord.

Tar du med deg datamaskinen ut for å jobbe må du passe på passord og holde deg unna åpne nettverk.

Det viktigste du kan gjøre er likevel å sørge for at du er kritisk til hvilke e-poster du åpner og hvilke lenker eller vedlegg du klikker på. Dersom uhellet likevel er ute, er det viktig at du tar kontakt med bedriftens IT-avdeling med en gang slik at de kan begynne jobben med å begrense skadene. Følg alltid retningslinjene du får fra bedriften din når det kommer til datasikkerhet. Datasvindel kan være en kostbar affære.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.